Competències que es desenvolupen en l'assignatura

Capacitat de produir obra plàstica fent referència explicita a mètodes sorgits de les reflexions, pensaments, procediments, tècniques i aparences que les obres d'art ens ensenyen.

Objectius d'aprenentatge de l'assignatura

Referits a coneixements

Atendre a les actituds personals de determinades artistes que des de la seva visió de dones aporten en el seu llenguatge plàstica visions concretes de món.

Referits a habilitats, destreses

Treballar des de les metodologies personals de determinades artistes respostes plàstiques que poden ser transportades a les noves realitats artístiques i de pensament contemporani.

Produir obra plàstica des de qualsevol especialitat fent referència explicita a mètodes sorgits de les reflexions, pensaments, procediments, tècniques i aparences que les obres d'art ens ensenyen.

Aplicar amb correcció les eines, tècniques i procediments, sigui quin sigui el llenguatge plàstic escollit en la seva realització.

Referits a actituds, valors i normes

Enfrontar-se a la crítica i a la lectura de la pròpia obra d'art.

Presentar l'obra realitzada públicament, en exposició individual, col·lectiva o aplicada.

Compartir els moments de diàleg com a generadors de circuits de relació i de provocació creativa, per tal de ser transportats a l'obra personal.

Blocs temàtics de l'assignatura

1. Mètodes de creació: Des del procediment, la tècnica, l'aparença i el pensament implícit de l'obra plàstica.

2. Artista, individu i obra

3. Obra plàstica: un dir al món.

4. Impregnacions en les obres d'art de dones.

5. Blocs específics que genera cada presentació d'obra i artista.

6. Laboratori Materials tous: Experimentació i ideació.

Metodologia i organització general de l'assignatura

Les activitats seran compartides en fòrums de diàlegs i en presentacions públiques, ja sigui les que disposin presentacions d’artistes per artistes com a interaccions duals i per "tallers oberts" amb artistes convidades on es planteixen activitats concretes d’experimentació plàstica.
Tota la programació gira al voltant de les metodologies de creació individual, que en transferència progressiva generen circuits d’interelació permanents.
Es triarà una sola activitat a ser desenvolupada amb una tutorització concreta per part d’una o vàries docents. (Vegeu activitat exemple)

Activitats de capacitació analítica.
Activitats d’aplicació metodològica.
Activitats de lectura i documentació.
Activitats de relació i aplicació conceptual.
Activitats d’aplicació tècnica i procedimental.
Activitats informatives.
Activitats de seguiment individual.
Activitats de síntesi.
Activitats d’interrelació conceptual.
Activitats de presentació de resolucions individuals.
Activitats d’exposició col·lectiva.
Activitats complementàries.
Activitats vinculades a foruns púplics: confèrencies i seminaris
Activitats vinculades al Laboratòri de Materials Tous.

Avaluació acreditativa dels aprenentatges de l'assignatura

L'avaluació és continuada, amb tutories individuals i grupals, on l'avaluació formativa és clau per a la sumativa final que es concentra en les dos sessions de presentació pública


S'incorporarà una Fitxa de seguiment, intransferible per a cada alumne/a. A fi de poder anotar les diferents activitats que es realitzen i petits apunts rellevants que sintetitzin el interès personal que li aporta aquella activitat en el propi procès de treball.
En cada conferència dels seminaris, l'alumne/a s'ha de preocupar de que l'equip docent li suministri les etiquetes que s'hi hauràn d'enganxar per certificar l'assistència.
També si troba un apartat on cada alumne/a s'autoavalua durant tot el procés. La idea inicial, les referències a la informació externa, la evolució de la proposta, els comentaris dels tutors i les autocorreccions a partir de les tutories fetes.
I finalment, també, recull les valoracions de l'exposició EXPOGENEALOGIES III: Patchwork d'idees que es convertirà amb una eina més d'avaluació formativa i sumativa.

Avaluació única

En un plaç de 15 dies desde l'inici de l'assignatura l'alumne ha de signar l'imprés de sol·licitud d'avaluació única en la secretaria del Centre. Exhaurit aquest periode, l'estudiant perd el dret a l'avaluació única.

Fonts d'informació bàsiques de l'assignatura

Llibre

Abakanowicz, M. i altres. Magdalena Abakanowicz, Working process e non solo. Gli Ori Prato-Siena 2002

Abakanowicz, M. i altres. Original visions: Shifting the Paradigm, Women’s art, 1970-1996. Mc Mullen Museum of Art. Boston College MA, USA 1997

Carmen Calvo. Carmen Calvo. Bancaja, Madrid, 2003

Entre el objeto y la imagen: Escultura británica contemporánea. Ministerio de Cultura Madrid: 1986

Deepwell, Katy. Nueva crítica de arte feminista. Ed Cátedra Valencia 2004

Gombrich, E. H. Arte e ilusion. Alianza Forma. Madrid, 1990

Grosenik, Uta. Mujeres artistas de los siglos XX y XXI. Taschen, 2001

Jana Sterbak, Velleitas. Fund, Tapies,1995

L’escultura. Creacions paral.leles I, metàfores del real. Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona 1995

Louise Bourgeois. Memoria y Arquitectura. Mn Centro Arte Reina Sofía, Madrid 2000

Louise Bourgeois, Tejiendo el tiempo. CAC, Málaga, 2004

Maderuelo, Javier. El espacio raptado, interferencias entre arquitectura y escultura. Mondadori, Madrid: 1990

Marchan Fiz, Simon. Del arte objetual al arte del concepto. Akal, Madrid, 1988

Plagia, Camille. Vamps & Tramps, más allá del feminisme. Ed.Valdemar, 2001

Rebecca Horn, The glance of infinity. Scalo Verlag,1997

Reckitt, Helena. Arte y feminismo. Phaidon Press Limited. Londres, 2005

Rose, B. Magdalena Abakanowicz. Harry N. Abrams. New York, 1994

Stoichita, Victor. Breve historia de la sombra. Siruela. Madrid, 1999

Vídeos, DVD i pel·lícules cinematogràfiques

Angels Margarit. Angels Margarit/CIA Mudances, 1985-2000

Bausch, Pina. Der Fensterputzer.Arte, 2004

Messager, Annette. Plaisirs / Deplaisirs. Artcore Film, 2001